خبر فوری

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: اگر دانشجو یا هیئت علمی با بورسی که از ما گرفته به خارج از کشور رفت، ولی آنجا ماند و به ایران برنگشت، باید دو برابر بورسی که داشته به ما هزینه بپردازد.

جزییات دریافت وثیقه از بورسیه‌های هیئت علمی

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: زمانی که یک فرد با بورس هیئت علمی از کشور خارج می‌شود، باید وثیقه ملکی به ما بدهد. ارزش اعتباری این وثیقه ملکی باید ۲ برابر آن مقداری باشد که ما به عنوان بورس به او اعطا کرده‌ایم.

«هاشم داداش پور» معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در مورد سقف سنی اعطای بورس تحصیلی بیان کرد: قاعدتا در بورس‌هایی مانند بورس هیئت علمی یا بورس سال آخر سقف سنی وجود دارد. در واقع بورس برای مقاطع تحصیلات تکمیلی است نه دانشجویی که تازه وارد است و می‌خواهد بورس بگیرد.

داداش‌پور تصریح کرد: در بورس هیئت علمی به این دلیل سقف سنی گذاشته‌ایم که فرد پس از خروج از کشور و تحصیل در یک رشته و بازگشت به کشور فرصت داشته باشد تا بخشی از عمر خود را در دانشگاه‌های ایران بگذراند و دستاوردها و داشته‌های علمی خود را به دانشجویان داخل کشور بیاموزد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در اعطای بورس‌های هیئت علمی، سن اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: اجازه نمی‌دهیم افرادی که خارج از سقف سنی مورد تایید هستند از بورس هیئت علمی استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی برای بازگشت افرادی که با بورس سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم از کشور خارج شده اند، وجود دارد؟ گفت: معمولا ضمانتی که از افراد گرفته می‌شود به اندازه‌ای هست که کفایت کند. در واقع زمانی که یک فرد با بورس هیات علمی از کشور خارج می‌شود، باید وثیقه ملکی به ما بدهد. ارزش اعتباری این وثیقه ملکی باید دو برابر آن مقداری باشد که ما به عنوان بورس به او اعطا کرده‌ایم.

داداش‌پور ادامه داد: اگر دانشجو یا هیئت علمی با بورسی که از ما گرفته به خارج از کشور رفت، ولی آنجا ماند و به ایران برنگشت، باید دو برابر بورسی که داشته به ما هزینه بپردازد. این هزینه هم به قیمت روز گرفته می‌شود یعنی اگر تغییر قیمت رخ داده، باید مطابق با قیمت روز میزان دو برابر مبلغ بورسی که دریافت کرده بوده را پس بدهد.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: مقصود و فرض ما بر این نیست که وقتی فردی بورس می‌شود و به خارج می‌رود، قرار است دیگر به ایران برنگردد. روابط بین دانشجو و دستگاه و دانشگاه مربوطه رابطه‌ای حقوقی است و این رابطه حقوقی در بورس اعطایی اعلام می‌شود و همیشه همینطور بوده و مربوط به سال‌های اخیر یا طرح‌های تازه نیست و از دهه‌های قبل این رابطه حقوقی وجود داشته است.

داداش‌پور اظهار کرد: وقتی بورسی اعطا می‌شود تضمینی هم از فرد گرفته می‌شود؛ این تضمین معمولا در قالب ضمانتی نقد شونده دریافت می‌شود که دارایی‌ها از جمله خانه جزو ضمانت‌ها هستند.

معاون وزیر در مورد بورس‌هایی که برخی شرکت‌ها و صنایع به دانشجوها اعطا می‌کنند نیز عنوان کرد: برخی دانشگاه‌ها با بعضی از دستگاه‌ها یا صنایع تفاهم نامه دارند و در قبال مبلغ و کمک هزینه‌ای که به دانشجو داده می‌شود، این فرد بعد از فارغ التحصیلی به عنوان کارمند و نیروی انسانی متخصص در اختیار آن دستگاه قرار می‌گیرد. قاعدتا این نوع بورس‌ها قابل راستی آزمایی نیز هستند و در دفترچه کنکور ذکر می‌شوند و داوطلب می‌تواند مشاهده کند که کدام صنعت از بین کدام دانشجوها و رشته ها، چه تعدادی را بورس می‌کند. در واقع داوطلب، بر اساس دفترچه کنکور، می‌تواند کدرشته‌ای دارای کد بورس را تحت عنوان بورس صنعت انتخاب کند. این فرد بعد از پایان تحصیلاتش مطابق شرایط بورس، در کارخانه یا صنعتی که با دانشگاهش تفاهم نامه دارد، مشغول کار می‌شود.

 
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.